Pages

Tuesday, August 28, 2012

Memories..last episode...PBS...KERJA KURSUS...

Bismillahhirrohmannirohim.

Rasanye ramai yang bertanya kenape aku tulis secara berepisod..jawapan aku..saja..kalau tulis panjang2 karang..malas lak anda untuk membacanya..aku pun bukannya rajin nak tulis dengan ayat2 aku yang tunggang langgang dan tidak berpuitis itu.

Memori ini berlaku daripada bulan 7 dan 8....Memang akan aku ingat la...sape yang tak ingat kalau die yang mengalami keadaan yang macam aku..

Bulan 7...biasalah..bulan percubaan PMR...biasanya, pihak yang ke 2 atas tu (tak boleh sebut,nanti kene black list, pandai2 la anda sume teka sape orangnye) akan minta list bilangan calon PMR untuk setiap subjek awal tahun...tunggu punya tunggu...tak de surat tu...emmm...bila PMR nak dimansuhkan,kerja mereka pun macam sambil lewa...

Macam tahun lepas, Trial PMR ni kene bayar..oleh sebab tahun ni yuran dimansuhkan..jadi kene la minta daripada pelajar..PIBG pun tak de sumber kewangan sebab belum boleh kutip lagi..ade lah masalah dengan duit...itu pun surat untuk pencetakan tuk sampai begitu lewat....bulan 7...bulan pose lak tu..

Da kutip duit, dapat lak surat pihak atas sekolah pi ambil cd dan sekolah cetak sendiri kertas soalan trial...Ya Allah...kenapa boleh jadi macam ni...dulu kata lain,sekarang kate lain....aku bincang dengan pihak tertinggi sekolah..dia kate pulangkan balik duit tu kepada pelajar...jadi aku pun kate kat guru kelas tingkatan 3,pulangkan balik...die orang pun pulangkan..

Nak jadikan cerita, pihak atasan tu lepas balik daripada meeting tu, kata lak guna duit yang kutip tu untuk riso kat sekolah...apa lagi...merungut lah guru kelas ni..sebab nak kutip balik daripada budak..ni perkara yang amat sukar dan hampir mustahil tuk dilakukan...bila cerita yang betul2 pada bendahari PIBG, aku dapat simpulan bahawa, dalam hal ini..aku yang dipersalahkan rasanya..sedangkan yang mengeluarkan arahan itu orang atasan sekolah...very frustrated...aku tabahkan hati...da asam garam kat sekolah ni..masing2 akan melepaskan tangan masing2...

Selasai hal tu. Waktu nak trial, sebulan sebelum tu, aku orang paling sibuk kot...dengan mengruruskan riso kertas soalan lagi..menguruskan susunan meja tuk budak ni lagi..oh ya..lupa nak gtau..tahun ni pelajar Form 3, da ramai, so..tahun ni ada 2 pusat..itu pun da ada guru mengadu kenapa buat kat blok ni la, bukan kat blok lain la...Aku malas nak menjawab sebab die orang bukannya tahu apa2 pun pasal exam..kalau banyak kelas yang digunakan, lagi banyak pengawas die nak..lagi satu..kalau guna kelas..mana nak campakkan budak2 form lain tu...jangan lupa, sekolah tu mana ade kelas lagi da..

Kerja yang paling banyak gunakan masa aku, mengstaple kertas soalan...da la kertas soalan tu banyak..habis sume su exam dikerah tenaganya tuk mengstaple kertas tu...2 minggu buat OT..da la kami OT x de gaji lebih...sapa kata kerja kami senang...tapi yang bestnya dapat duduk dalam bilik pengetua..ada aircond...

Selesai kerja tu..ade lagi satu kerja yang mengambil masa aku...start 1.8.2012 sampai la ke hari rabu sebelum cuti...menghabiskan masa duduk sorang2 kat dalam bilik guru..lepas waktu sekolah..balik pukul 5 lebih..mengkey-in markah kerja kursus PMR...sape SUP PMR, tahu...sistem tuk masukan markah tu macam mana..

Lembab..kalau berlumba dengan siput pun..siput yang menang...nasib baik la bulan pose..kalau tak da berkoyan2 air aku minum..kalau masak, adelah 2,3 jenis lauk yang bolah masak...sabar saja lah...
tapi sume tu da siap...cuma rasa macam tak suka buat kerja dalam suasana macam tu...bila hari last sekolah sblm raya..yang lain..sibuk mengucapkan selamat hari raya..aku duduk lagi siapkan kerja..
sungguh raya tahun ni,aku tak de fikir sangat...

Sungguh tak puas hati, bila kerja yang sepatutnya disiapkan oleh orang lain (pihak ke2 atas) tidak membuat kerja nya...kertas soalan trial tu sepatutnya bukan sekolah yang cetak..akta kerahsiaan..bila soalan bocor..pihak sekolah yang kena gak..yang akan dipersalahkan gak akhirnya..su2 exam terutama SUP PMR..
Jangan jadikan alasan PMR akan dimansuhkan tahun depan, mereka2 buat macam acuh tak acuh je...kesian budak2 ni...

Itulah..memories yang aku tak nak ingat sangat...tak seronok...tahun ni rasanya KPI kerja aku sedikit merudum..sebab aku kene berurusan dengan pihak lain...bila aku siapkan kerja alih2 kerja tu kene buat lagi sekali disebabkan mereka..jadi, aku ambil pendekatan buat, lambat tapi asalkan siap...

Harap tahun depan, tak de lah jadi macam tahun ni...
Tak terlambat lagi, aku nak mengucapkan selamat hari raya..maaf zahir dan batin...tak kisah lah,blog aku ni tak de orang yang baca..sebab..aku suka membebel..tapi kurang kawan nak dengar..jadi, ni la medium aku melepaskan perasaan aku.."si dia" pun da fed up dengar aku membebel...jadi "si dia" menyeyapkan diri..

Ape yang aku tulis ni..sepatutnye aku tak boleh tulis..so...tak de kena mengena dengan sesiapa pun...

Salam...buat kerja dengan ikhlas...hanya Allah saja yang akan membalas segala perbuatan kita...
Moga aku mengambil iktibar daripada apa yang terjadi..

By the way..aku kini mengajar Chemistry Form4 and Form5..sorry my 2 Berlian and 2 Delima...I'm not your PJK teacher anymore...
I love Chemistry..




No comments:

Post a Comment